Photo Credit: linie305 Flickr via Compfight cc

Gebruik geen E10 brandstof voor uw klassieker

Onder de noemer 'beter voorkomen dan genezen' willen wij u attenderen op de navolgende informatie welke wij hebben ontvangen.

CED Nederland en CED België hebben recent te maken gehad met ernstige brandschades aan klassieke voertuigen. De brandschades komen voort uit het tanken van een nieuw aangeboden brandstof E10. Deze brandstof wordt aangeboden in België, Duitsland en Frankrijk. Bij moderne voertuigen/motoren zijn er geen risico's. Hieronder treft u nog een uitleg aan waarom E10 brandstof ongeschikt is voor motoren van klassieke voertuigen.

Na Frankrijk en Duitsland is ook België overgestapt op alternatieve benzine
Zowel in Duitsland, Frankrijk als België zijn tankstations verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden. In Frankrijk en België is E10 vaak de vervanger van Euro 95. In Duitsland wordt E10 vaak aangeboden naast Euro 95.

Wat is E10?
E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent (bio-) ethanol. Bio-ethanol is een alcohol die gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzineauto's echter geen problemen.

Voor ongeveer tien procent van de auto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor brandstof E10. Voor auto's en motoren die niet geschikt zijn voor E10 adviseert men normale Euro 95 te tanken. Als die niet aan de pomp te krijgen is zal Super Plus 98 of een premium brandstof gekozen moeten worden.

 

bron: Turien & Co 

 

About the Author