Auto budgetverzekeringen……Goedkoop is altijd duurkoop ….voor de klant En voor de verzekeraar.

Concurrentie is goed, het houdt partijen scherp echter wordt er met name in verzekeringsland vaak geconcurreerd op niet-vergelijkbare producten.
En wanneer komt dit naar voren….. juist, na een schade. Het “premievoordeel” dat de consument denkt te behalen wordt in 1 keer teniet gedaan voor een aantal jaren . Hogere eigen risico’s en gestuurde verplichte schadestroom.
Voor verzekeraars , welke voortborduren op een streven naar een zo laag mogelijke schadelast lijkt dit een goede oplossing, echter kun je jezelf afvragen of dit beleid soms niet een beetje te kortzichtig is.

De budget verzekeringen kenmerken door gestuurde verplichte schadesturing , de schadeherstellers dienen te werken voor de tarieven en richtlijnen welke de verzekeraar voorschrijft
Die richtlijnen voor de schadeherstellers kunnen zijn: bij plamuren in plaatst van herstel met originele onderdelen , niet uitspuiten van schermen of onderdelen waardoor er kleurverschil ontstaat , geen originele (met vergelijkbare kwaliteit) onderdelen, of er wordt uitsluitend het beschadigde onderdeel wordt vergoed. Voor de klant zijn de richtlijnen een hoog eigen risico als men niet naar de aangesloten hersteller gaat, of zelfs een gemaximeerde of helemaal geen uitkering als met niet naar de samenwerkende schadehersteller gaat.

Natuurlijk kan het een bewuste keuze zijn voor de klant als het premievoordeel het belangrijkste argument is.
Echter wordt de schadehersteller of de tussenpersoon vaak als de boosdoener gezien na een schademelding , want zij brengen het slechte nieuws, ondanks het feit dat de consument zelf uitdrukkelijk voor het inferieure product gekozen heeft.
Dan blijkt dat de ene All-risk-verzekering niet de andere All-risk verzekering is.

Verzekeraars hebben belang bij een lagere schadelast.
Echter heeft de verzekeraar wel eens onderzocht of er bij reparatie conform de Budget- polisvoorwaarden de schadelast juist niet groter wordt ?
Denk hierbij aan een grotere kans op letselschades in de aansprakelijkheidssfeer of op de inzittendenverzekeringen.

Daarnaast is de klant gelijk genezen , zodra het plamuur van de auto valt en de verzekeraar is de klant voorgoed kwijt.

Wij attenderen u op de voorwaarden van de verschillende producten.
Ons advies hierin is en blijft…laat u niet leiden door alleen de prijs!

Door Stephan op 28-04-2014